Liqui Moly Hoegee Suzuki team domineert het 501 evenement

4 juli 2017

Afgelopen weekend was het jaarlijks terugkerende 501 endurance evenement weer op het TT circuit Assen. Een succesvol evenement wat elk jaar steeds groter en spectaculairder wordt. Dit jaar namen er 50 teams deel aan de race. Ieder team moest meerdere rijders hebben die samen gingen strijden voor de winst na 111 ronden. In de afgelopen jaren wist Nigel Walraven samen met zijn team tweemaal de winst te pakken, dus Walraven was gebrand om zijn titel te verdedigen. Teamgenoten Erwin Druijff en Alexander Klaassen werden snel gevonden omdat allen verbonden waren aan Hoegee Suzuki Performance in Afferden. Allen hadden beschikking over de nieuwe 2017 Suzuki GSX-R 1000R.

Voor de start van de kwalificaties regende het en was de baan erg nat. Walraven noteerde tijdens de eerste twee kwalificaties de snelste tijden en Druijff was het snelst in de laatste derde kwalificatie. Het meest bijzondere van de 501 is de ‘le Mans’ start waarbij alle coureurs na het zwaaien van vlaggen, van de andere kant van de weg naar hun motoren mogen rennen om te starten.

Vanwege het feit dat het Liqui Moly Hoegee Suzuki team zich als snelste had gekwalificeerd, mochten zij vooraan staan. In tegenstelling tot de ochtend was het gehele TT circuit nu droog en werden de Pirelli slick banden onder de Suzuki’s gemonteerd. Het was Walraven die aan de start mocht verschijnen en hij wist na zijn sprint richting zijn Suzuki als eerste de haarbocht in te sturen. Hij noteerde meteen hele snelle tijden en creëerde een gat naar zijn achtervolgers. Bij de eerste wissel wist hij ruim een minuut voorsprong te pakken en nam Klaassen de tijdtransponder over. Klaassen reed goede tijden en wist de gezette voorsprong uit te bouwen naar bijna een ronde voorsprong. Ook Druijff reed snelle en constante tijden waardoor de achtervolgers op grote afstand bleven. Walraven nam het stokje weer over en zorgde ervoor dat het gat wederom groter werd. Klaassen consolideerde de voorsprong en na overleg met Druijff mocht Walraven de laatste sessie rijden. Met drie minuten voorsprong kwam Walraven met een flinke wheelie over de streep waarna de bekers verdeeld werden en het champagne rijkelijk in het rondte kon spuiten.

Nigel Walraven
‘Alles is goed gegaan, de jongens waren constant en we waren op alle vlakken het snelst. Het gehele team werkte op én naast de baan super met elkaar samen. We hebben wederom kunnen aantonen dat de Hoegee Suzuki GSX-R 1000R een geweldige motor is die ook endurance wedstrijden zonder problemen aankan. Ik ben erg fan van endurance races en heel trots dat ik, samen met mijn vaste team, voor de derde maal de 501 heb kunnen winnen.’

Erwin Druijff
‘Ik had een jaar niet meer op een motor geracet en had, op de vering na, een ‘standaard’ Suzuki GSX-R 1000R tot mijn beschikking. Ik werd aangenaam verrast door het vertrouwen wat de motor gaf toen ik in de regen al snel goede tijden noteerde. In de derde kwalificatie noteerde ik zelfs tot mijn verbazing de snelste tijd. In de race heb ik één stint gereden onder droge omstandigheden en reed ik dezelfde tijden als mijn achtervolgers waardoor het gat gelijk bleef. Ik vond het fantastisch om deel te nemen aan de 501 en geweldig om dit met het leuke team te doen waar veel oude teamleden zitten.’

Alexander Klaassen
‘Het was voor mij de eerste deelname aan de 501 en ik heb weer erg veel geleerd tijdens het evenement. Van beide coureurs heb ik veel geleerd over de afstelling van de Hoegee Suzuki en het vergroten van mijn kennis op het circuit. Alles was goed geregeld door de organisatie en het gehele team, het voelde allemaal heel vertrouwd aan. Na mijn eerste stint stapte ik met een goed gevoel af omdat ik de voorsprong had uitgebreid. Tijdens mijn tweede stint had ik last van achterblijvers en dat drukte mijn tijden, maar ik vond het met name belangrijk dat de Suzuki heel bleef zodat we race konden winnen. Ik wil het team en eigen sponsors zoals Profile Tyrecentre Koos van Elk erg bedanken voor hun ondersteuning.’


Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *